Üres repülőgépek repkednek a légtérben Európa felett! Koronavírus miatt ? Igen! De könyörgöm, miért szállnak fel?

Nem kell ahhoz Gréta Thunberg szintű aktivistának lenni, hogy az ember felháborodjon, hisz a koronavírus okozta hatalmas károk mellett annyit szoktunk emlegetni, hogy ja, nincs turizmus, de tisztul a levegő! Hát kérem szépen nem tisztul. Ennek az oka pedig a résidő!

De mi is az a résidő? Ez egy jogot jelent, ami alapján egy légitársaság gépei le-és felszállhatnak az adott reptéren és ebben az időintervallumban használhatják a reptér infrastruktúráját.

 

A  repülés hőskorában még nem létezett a reptéri dugó, de a múlt század második felében sok százezer kilométernyi kifutópálya épült - majd megnőtt a légitársaságok és a járatok száma is, ám a kifutópálya nem lett lényegesen több. Így sor került a reptéren tölthető idő felosztására a légitársaságok között. Ennek nyilván hatalmas értéke van. Nem a repterek határozzák meg, hogy melyik légitársaság mennyi résidőt kap, hanem az IATA nemzetközi légiközlekedési szervezet szabályzata alapján , a légitársaságok találkozóján osztják szét ezeket.. Az egyik legfontosabb szabály, hogy egy légitársaság addig nem vesztheti el az előző évben megszerzett résidejét, amíg azt az esetek 80 százalékában ki is használja   Az Európai Unióban szabály, hogy a felszabadult helyek felét a frissen belépő társaságok kapják meg. A 80%-os szabály fenntartását jogosan kritizálják a jelenlegi-koronavírus okozta-kritikus helyzetben a  klímaaktivisták de a légitársaságok pénzügyi helyzetét is sújtja,  hogy a zuhanó utasforgalom mellett a gépeket, akár üresen reptetni kell.

 

Többek között a  brit közlekedési miniszter levélben kérte az Európai Bizottságot, hogy lépjen,  vessen véget a 80 százalékos szabálynak, ami a környezeti s a pénzügyi terheket is jelentősen csökkenthetné. Semmi szükség nincs arra, hogy a jelenlegi piaci környezetben üresen reptessék a repülőgépeket, ez pénz és üzemanyag pazarlás és feleslegesen növeli a karbon kibocsátást. A nagy légitársaságok, így  mint a British Airways, vagy az EasyJet is  támogatják a kezdeményezést.

Ezt erősen kritizálják a klímaaktivisták és a légitársaságok pénzügyi helyzetén sem segít, hogy a zuhanó utasforgalom mellett a gépeket reptetni kell. Eddig jelentős járattörléseket eszközöltek és voltak, akik fizetés nélküli szabadságra küldtek dolgozókat, de ez alapján lehetne még lehetőség további költségcsökkentő kapacitáscsökkentésekre.

A Virgin Atlantic vezérigazgatója megerősítette, hogy a koronavírus miatt drámaian visszaesett az utasforgalom, emiatt kénytelen volt felszállni majdnem üres gépekkel, hogy ne veszítsék el a résidőket. Hozzátette, hogy a SARS-járvány idején a résidő-szabályozás rugalmasabb volt, eddig csak a Kínába és a Hongkongba induló járatoknál kaptak engedményeket. Példa nélküli, ami most megy a légiközlekedésben, a brit és az európai hatóságoknak sürgősen reagálniuk kellene – fejtette ki véleményét a cégvezér.

Hétfőn a brit közlekedési miniszter levélben kérte az Európai Bizottságot, hogy vessen véget a 80 százalékos szabálynak, ami a környezeti s a pénzügyi terheket is enyhítené. Nincs semmi értelme a jelenlegi piaci környezetben üresen reptetni a repülőgépeket, pazaroljuk a pénzt, az üzemanyagot és feleslegesen növeljük a karbon-emissziót. A nagy légitársaságok, mint a British Airways, vagy az easyJet támogatják a kezdeményezést.

2020.03.11.

Vissza